نام اثر در فهرست آثار ملی ایران: مسجد لبنان

قدمت و دوره تاریخی: صفویه

آدرس مسجد لبنان اصفهان : اصفهان، اصفهان، خیابان بهشتی، کوچه مسجد لبنان

شماره ثبت ملی: 293

تاریخ ثبت: ۱۳۱۶/۰۹/۲۹

مسجد لبنان از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان و یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اصفهان است که قدمت آن مربوط به صفویه می باشد و در تاریخ ۱۳۱۶/۰۹/۲۹ به شماره ثبت 293 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی تاریخی ثبت شده اصفهان خیابان بهشتی، کوچه مسجد لبنان می باشد.

این بنا در محله قدیمی لنبان واقع شده و بنای کنونی آن از آثار دوره صفوی است که بر روی بقایای مسجدی از قرن هشتم هجری بنا شده است. در رساله «محاسن اصفهان» تألیف مافروخی نام محله لنبان بارها آمده و مخصوصاً مسجد و عمارتی توصیف شده که یکی از ارکان نامی اصفهان، آن را در قرن هشتم هجری ساخته بوده است. مسجد مزبور در دوره صفویه بازسازی شده و در دوره‌های بعدی نیز تعمیراتی کلی در آن صورت گرفته است، به طوری که از آثار قدیمی آن، به غیر از چند قطعه گچ بری مربوط به قبل از صفویه و چند لوح کاشی کاری از دوره صفویه که در تالار جدید مسجد برجای مانده، چیز دیگری مشهود نیست. خطوط باقی مانده بر دو لوح کاشی به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی و مورخ ۱۰۸۰هـجری است. در بالای در ورودی مسجد به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی، اشعاری نوشته شده که حاکی از تعمیر مسجد در دوره شاه سلیمان صفوی است. کتیبه سردر مسجد لنبان، از اضافات قرن سیزدهم هجری، مورخ ۱۲۵۶ است. در زیر تالار بزرگ مسجد، نهر آبی جریان دارد و سردابه‌ای بنا شده است. منبر مسجد، معروف به منبر صاحب الزمان، مورخ ۱۱۱۴هـ . ق، از نفیس‌ترین منبرهای عهد صفوی است. این بنا به شماره ۲۹۳ به ثبت تاریخی رسیده است.

استان اصفهان دارای هزاران جاذبه طبیعی، بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی و حدود هزار و 850 مورد اثر ثبت شده ملی وجود دارد که هفت اثر آن دارای ثبت جهانی و به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است.

هتل آفتاب اصفهان، میزبان شما برای بازدید از مسجد لبنان اصفهان

تلفن رزرو هتل:03135510600- 09134754100

آدرس هتل: اصفهان – خیابان آیت الله غفاری (زینبیه) – خیابان آزادی – کوچه شبنم

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان (نقشه گوگل)

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان ( نقشه ویز )

رزرو هتل اصفهان