نام اثر در فهرست آثار ملی ایران: مسجد سید

قدمت و دوره تاریخی: قاجاریه

آدرس مسجد سید اصفهان : اصفهان، اصفهان، محله بیدآباد، خیابان مسجد سید

شماره ثبت ملی: 387

تاریخ ثبت: ۱۳۳۷/۰۳/۳۰

مسجد سید از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان و یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اصفهان است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۳۷/۰۳/۳۰ به شماره ثبت 387 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی تاریخی ثبت شده اصفهان محله بیدآباد، خیابان مسجد سید می باشد.

مسجد سید در محله بیدآباد و جنب بازارچه بیدآباد واقع شده و بزرگ ترین و مشهورترین مساجد اصفهان از قرن سیزدهم هجری است که به وسیله حجت الاسلام حاج سید محمدباقر شفتی (۱۲۶۰-۱۱۸۰هجری قمری) از روحانیون بزرگ اصفهان ـ در اواخر نیمه اول قرن سیزدهم، ساختمان آن شروع شده و کاشی کاری آن تا پایان نیمه دوم آن قرن ادامه داشته است. بخشی از تزیینات مسجد بعد از مرگ بانی بنا توسط پسرش حاج سید اسدالله و قسمتی توسط نواده‌اش حاج سید محمدباقر به اتمام رسیده و ظاهراً بخش‌های دیگری از تزیینات آن ناتمام مانده است. نقشه بنای مسجد به صورت مستطیل شکل (۸۵×۹۵متر) مجموعاً ۸۰۷۵ مترمربع وسعت دارد و از چهار جهت به بیرون راه پیدا می ‌کند و بنای آن متشکل از بخش‌هایی است که در دیگر مساجد معتبر تکرار می ‌شود. کاشی کاری سردر شمالی مربوط به دوره اخیر است. کتیبه‌های مسجد عمدتاً به تاریخ‌های بین ۱۲۵۵ تا ۱۳۱۸هجری قمری را در بر دارند. نمای ایوان‌ها و لچکی غرفه‌ها و رواق‌ها با کاشی ‌های خشتی دوره قاجار مزین شده و در ازاره‌ها نیز از پوشش سنگی استفاده شده است. در ضلع جنوبی صحن، ایوان اصلی و در پشت طرفین آن، گنبدخانه و شبستان‌های ستوندار قرار گرفته است. تالار تدریس و آرامگاه حجت الاسلام شفتی، از دیگر آثار در خور توجه مسجد است. آرامگاه، متشکل از گنبدخانه و رواقی است که با تزیینات متنوع کاشی کاری، گچ بری، آیینه‌کاری و نقاشی به همراه کتیبه‌های متعدد مزین شده است. تالار تدریس نیز دارای ستون‌های چوبی، درها و پنجره‌های ارسی زیباست. این مسجد، از کارهای برجسته معماری دوره قاجاریه است که از نظر ویژگی ‌های معماری و تزیینی ـ خاصه کاشی کاری و کتیبه‌های فراوان ـ در خور توجه و مطالعه است. این ن مسجد، از کارهای برجسته معماری دوره قاجاریه است که از نظر ویژگی ‌های معماری و تزیینی ـ خاصه کاشی کاری و کتیبه‌های فراوان ـ در خور توجه و مطالعه است. این بنا به شماره ۳۸۷ به ثبت تاریخی رسیده است.

استان اصفهان دارای هزاران جاذبه طبیعی، بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی و حدود هزار و 850 مورد اثر ثبت شده ملی وجود دارد که هفت اثر آن دارای ثبت جهانی و به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است.

هتل آفتاب اصفهان، میزبان شما برای بازدید از مسجد سید اصفهان

تلفن رزرو هتل:03135510600- 09134754100

آدرس هتل: اصفهان – خیابان آیت الله غفاری (زینبیه) – خیابان آزادی – کوچه شبنم

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان (نقشه گوگل)

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان ( نقشه ویز )

رزرو هتل اصفهان