نام اثر در فهرست آثار ملی ایران: مناره باغ قوشخانه

قدمت و دوره تاریخی: مغول

آدرس مناره باغ قوشخانه اصفهان : اصفهان، اصفهان، میدان قدس

شماره ثبت ملی: 313

تاریخ ثبت: ۱۳۱۷/۰۸/۲۱

مناره باغ قوشخانه از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان و یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اصفهان است که قدمت آن مربوط به مغول می باشد و در تاریخ ۱۳۱۷/۰۸/۲۱ به شماره ثبت 313 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی تاریخی ثبت شده اصفهان میدان قدس می باشد.

این بنا تا اواخر قرن سیزدهم هجری در منتهی‌الیه شمالی محله جوباره در خارج شهر که اکنون جزو شهر شده و کنار باغ قوشخانه واقع بوده که اکنون از آن تنها تک مناری زیبا و باشکوه برجای مانده است. از این مسجد در منابع تاریخی با عنوان مسجد باباسوخته، مسجد عمر و مسجد سلطان ابوسعید بهادرخان یاد کرده‌اند.
اوژن فلاندن ـ سیاح و نقاش فرانسوی که در سال ۱۲۵۵ هجری از اصفهان بازدید کرده ـ از این مسجد، نقاشی عالی و توصیفی جالب به یادگار گذاشته است: «مسجد کوچک زیبایی خودنمایی می ‌کند که گوهری است گرانبها در هنر معماری ایران. این مسجد، باباسوخته نامیده می ‌شود. نه تنها گنبد و مناره آن کاشی کاری شده، بلکه تمام سطوح آن از بالا تا پایین به همین طریق با کاشی مینایی پوشیده شده است. امروزه این نما صدمه کلی دیده و آجرهای زیر کاشی ‌ها از هر سو نمایان شده است. با این همه هنوز هم درخشش این نمای درخشان به چشم می ‌خورد. نقوش بزرگ ستاره‌ای شکلی به رنگ‌های سبز و سفید بر زمینه لاجوردی گنبد نقش شده است. برفراز گنبد و در میان حاشیه‌های آبی رنگ، کتیبه‌ای با حروف سفید بر زمینه سبز، گنبد را دور می ‌زند. مناره که جلوه‌ای بی ‌نهایت دل‌انگیز دارد، با قد کشیده خود، سلسله‌ای از نقوش مارپیچ به رنگ‌های سبز و سفید را که بر سطح مینایی‌اش در هم پیچیده‌اند، به نمایش گذاشته است.»
براساس تصویر ارایه شده از این بنا، مسجد دارای صحن و ایوانی با دو گلدسته کوتاه، گنبدخانه و مناره‌ای مرتفع بوده است. بدنه اصلی منار به صورت استوانه‌ای است که به تدریج از قطر آن کاسته می ‌شود و در بالا به مقرنس کاری زیبایی ختم می ‌شود و بر بالای آن نیز بخش استوانه‌ای کوچک تر قرار دارد. سطح مناره، با کاشی و خطوطی بنایی که به صورت مارپیچ بالا می ‌روند، تزیین شده است. پلکان مناره به طور مارپیچ از داخل منار بالا می ‌رود. به نظر می ‌رسد که این منار در اصل بر یک طرف مدخل ورودی مسجد قرار می ‌گرفته و قرینه آن نیز در طرف دیگر مدخل مسجد وجود داشته است. با توجه به شیوه ساختمانی و تزیینات کاشی و همچنین انتساب آن به سلطان ابوسعید به نظر می ‌رسد که بنای مسجد مربوط به اواخر دوره ایلخانی باشد.

استان اصفهان دارای هزاران جاذبه طبیعی، بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی و حدود هزار و 850 مورد اثر ثبت شده ملی وجود دارد که هفت اثر آن دارای ثبت جهانی و به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است.

هتل آفتاب اصفهان، میزبان شما برای بازدید از مناره باغ قوشخانه اصفهان

تلفن رزرو هتل:03135510600- 09134754100

آدرس هتل: اصفهان – خیابان آیت الله غفاری (زینبیه) – خیابان آزادی – کوچه شبنم

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان (نقشه گوگل)

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان ( نقشه ویز )

رزرو هتل اصفهان