نام اثر در فهرست آثار ملی ایران: مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل

قدمت و دوره تاریخی: سلجوقیان

آدرس مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل اصفهان : اصفهان، اصفهان، میدان قیام، سبزه میدان،خیابان هاتف

شماره ثبت ملی: 112

تاریخ ثبت: ۱۳۱۰/۱۰/۱۵

مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان و یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اصفهان است که قدمت آن مربوط به سلجوقیان می باشد و در تاریخ ۱۳۱۰/۱۰/۱۵ به شماره ثبت 112 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی تاریخی ثبت شده اصفهان میدان قیام، سبزه میدان،خیابان هاتف می باشد.

این بنا در جوار مجموعه بناهای امام زاده اسماعیل، مشتمل بر بقعه امام زاده، گنبدخانه بزرگ، مرقد و مسجد شعیا و تأسیسات دیگر واقع شده و بر طبق مدارک مکتوب، اصل بنای آن مربوط به قرن اول هجری و بر طبق مدارک موجود معماری، مربوط به دوره سلجوقی است. به هنگام رواج اسلام در اصفهان ظاهراً در همین محل که به نام خوشینان معروف بوده، مسجدی بنا شده بوده که امروزه هیچ اثری از آن برجای نمانده است. صاحب «مجمل التواریخ و القصص» که کتاب خود را در سال ۵۲۰هـجری تألیف کرده، چنین می ‌نویسد: «جامع خوشینان، نخستین مسجد بود که به اصفهان بنا کردند در اسلام و بناء آن ابوخناس مولی امیرالمؤمنین عمربن خطاب کرد در خلافت علی بن ابی طالب علیه السلام». بر جانب مرقد شعیا نیز کتیبه‌ای به خط نستعلیق مورخ ۱۱۱۲هـجری ثبت است که مسجد شعیا را اولین مسجد معرفی می ‌کند که در اصفهان توسط ابوعباس مفتی به روزگار علی بن ابی طالب بنا شده است. مسجد کنونی شعیا، کوچک و بسیار ساده است و تنها در ضلع جنوبی آن، محرابی با تزیینات و کتیبه‌هایی کاشی کاری مورخ ۱۱۰هـجری و به خط است. در داخل این محراب، محراب کوچک تری از سنگ مرمر شفاف بسیار نفیس است و بر آن، شعائر مذهبی حجاری کرده‌اند. در ضلع خاوری مسجد، شبستانی وجود دارد که در دوره اخیر تجدید ساختمان شده و بر طبق کتیبه گچ بری محراب آن که مورخ ۱۱۱۵هـجری است، بانی ساختمان، محمد هادی کاشانی بوده است. از مسجد قدیمی شعیا در شمال باختری امام زاده اسماعیل، چند پاطاق قدیمی با طاق‌هایی که بعداً بر آن ها نهاده شده و بقایای مناره‌ای برجای مانده که به نظر می ‌رسد مربوط به دوره سلجوقی باشد. سطح مناره در پایین، ساده است و در بالا با نقوش آجرکاری تزیین شده است. در ارتفاع ۳۰/۵ متری، بعد از پایه، قطر منار ۶۵/۲متر است و بر بالای آن، در دوره‌های بعدی، گلدسته‌ای کاشی کاری افزوده‌اند. مجموعه بناهای امام زاده اسماعیل به شماره ۱۱۲ به ثبت تاریخی رسیده است.

استان اصفهان دارای هزاران جاذبه طبیعی، بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی و حدود هزار و 850 مورد اثر ثبت شده ملی وجود دارد که هفت اثر آن دارای ثبت جهانی و به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است.

هتل آفتاب اصفهان، میزبان شما برای بازدید از مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل اصفهان

تلفن رزرو هتل:03135510600- 09134754100

آدرس هتل: اصفهان – خیابان آیت الله غفاری (زینبیه) – خیابان آزادی – کوچه شبنم

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان (نقشه گوگل)

مسیریابی هتل آفتاب اصفهان ( نقشه ویز )

رزرو هتل اصفهان